:.با قدرت به پیش.:
ديار من خور
چهار شنبه 20 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 17:57 ::  نويسنده : رضاغلامرضايي


مطالب جالب

| فکر کنم این گیاه وسط دل کویربهترين سوژه باشه|

چهار شنبه 20 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 14:2 ::  نويسنده : رضاغلامرضايي

 

بیابانک, نام متأخر ناحیه ای قدیمی در دشت کویر و نیز دهستانی به همین نام در استان اصفهان .
ناحیة بیابانک . ناحیه ای قدیمی (تقریبا برابر با بخش خور و بیابانک امروزی ) در حاشیة جنوبی دشت کویر * که در گذشته بر سر راه اصفهان (نایین ) به خراسان (نیشابور) قرار داشت . در اصل ناحیة بیابانک قسمتی از بیابان بزرگ و قدیمی است که در منابع عربی از آن به نام «مفازه » یاد شده است . بیابانک به عنوان یک اصطلاح جغرافیایی به معنای بیابان کوچک یا نیمة کویر است و این نام در منابع و مآخذ قبل از قرن دهم دیده نشده است (هدین ص 562 حکمت یغمائی ص 96)........................................................

ادامه مطلب.................



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 20 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 13:35 ::  نويسنده : رضاغلامرضايي

matalebjalb

matalebjalb

matalebjalb

 

 

لیوان غول
bbb

 

براي مشاهده عكس ها به ادامه مطلب برويد...............

 



ادامه مطلب ...
سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 17:36 ::  نويسنده : رضاغلامرضايي

 

حبيب يغمائي در سال 1280 شمسي در قرية خور جندق متولد شده: در آغاز جواني بدامغان آمده و جز از تحصيلات ادبي و عربي مقدمات علوم جديده را در مدرسه سعادت ناظميه دامغان فرا گرفته است وي پس از سالي چند كه در همان مدرسه و مدارس شاهرود تدريس كرده بتهران مسافرت نموده و دروة دارا المعلين عالي مركزي را بپايان رسانده است.

دو سال رياست فرهنگ سمنان و دامغان را داشته و از آن پس سالهاي متوالي در كلاسهاي ادبي دارالفنون و مدارس عاليه پايتخت استاد و معلم ادبيات فارس بوده سپس در وزارت فرهنگ بخدمات فني ادبي اشتغال جسته و چند سال مدير مسئول مجله رسمي وزارت فرهنگ بوده است.» آقاي يغمائي مدت ده سال با مرحوم محمد علي فروغي بزرگترين حكيم و رجل سياسي ايران همكاري ادبي داشته است چنانكه خود آن حكيم در مقدمه كتب منتشره اشاره فرموده اند.

از تاليفات او رسالة جغرافياي جندق و شهر حال يغما است، كه بزبان فرانسه نيز ترجمه شده و داستان تاريخي دخمة ارغون و كتابي در علم قافيه و نيز گرشاسب نامة حكيم اسدي طوسي بتصحيح دقيق وي در سال 1315 انتشار يافته است. شرح حال و اشعار آقاي يغمائي در تذكر هاي ادبي كه در خارجه و ايران انتشار يافته مكرر بزبانهاي مختلفه بچاپ رسيده و چون در اينجا سخن از مدرسه ناظميه دامغان و محصلين آن در ميان است سزاوارتر آن ميباشد ابياتي چند از اشعاري كه در آغاز دورة شاعري ساخته است انتخاب و درج گردد. رسم مدير مدرسة ناظميه دامغان، (مرحوم صدرالادباء ياسائي) اين بوده كه وقتي بدانش آموزي صفر ميداده قطعاً و بي پذيرفتن هيچگونه عذر يا واسطه او را شلاق ميزده است اين قطعه با نهايت اضطراب روحي وقتي گفته شده كه تمام شاگردان از درص صفر گرفته اند:

اي حضرت صدر، ايكه ديگر
اي آنكه موقران بپيشت
امروز تمام همكلاسان
گرزآنكه سزاي ماست شلاق
هر چند بقول شيخ سعدي
ليكن گنه و خطا زبنده

 

نارد چو تومام دهر فرزند
كاهند بپيش كوه الوند
از درس حساب صفر دارند
ليكن تو روامدار و مپسند
«بي بند نگريد آدمي پند»
عفو و كرم است از خداوند

نیشها خوردن زكژدم، نوش كردن زهرمار

چنگ باغران پلنگ آويختن باشرزه شير

تيره شب در روي يخ بارگراني را بپشت

از فراز قله البرز آوردن بزير

 

در ميان آفتاب گرم سوزان پاي لخت

ره سپردن تشنه لب، بي آب، تنها در كوير

گوشه ويرانه اي بي توشه افتادن مريض

ساختن بالين زخشت، از خاك گستردن سرير

سوختن از هجر ياري نوجوان يكدور عمر

ساختن با وصل زالي پيرتر از چرخ پير

با تشبهاي گوناگون شدن با دست غير

گاه ملت را وكيل و گاه دولت را وزير

هست آسانتر بعالي همتي كز بهر شغل

گردد از دون فطرت بالانشين منت پذير

جان سپارم برهت بينمت ارباردگر
تارخ و قامت زيباي توام در نظر است
درخم زلف تو آنگونه گرفتار شدم
من ترا از همه خوبان جهان خواهم و بس
هيچكس نيست خريدار تو چندان كه منم
اي بسا ديده و دل كزپي تست اما نيست
باد آنروز كه باديده نمناك تو دل
مهربانست و دلارام و وفادار حبيب

 

عهد كردم كه جز از اين نكنم كاردگر
نتوانم نگرم قامت و رخسار دگر
كه نيفتاده در اين دام گرفتاردگر
گرچه باشند بخوبي چه تو بسياردگر
من بهاي تو شناسم نه خريدار دگر
دل بيدار دگر ديدة بيدار دگر
راز ميگفت و نبدحاجت گفتاردگر
نتواند بگزيند به از اين بار دگر

 

در تاريخ تاسيس كتابخانة ملي تهران سروده:

رضاشاه شاهنشه پهلوي
زدانش پي افكنده كاخي بلند
زفردوسي آموز تاريخ آن

 

كه از فر او يافت ايران نوي
كه از باد و باران نيابد گزند
«مياساي از آموختن يك زمان

سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 17:30 ::  نويسنده : رضاغلامرضايي

باسمه تعالي

خلاصه اي از زندگینامه یغما

 

ابوالحسن یغما جندقی به سال 1196 هـ.ق. در «خور» متولد شد . وی فرزند حاج ابراهیم قلی از گوسفند داران آن منطقه بود. رحیم در دوران کودکی گوسفندان پدر را به چرا میبرد. روزی از روزها که با اطفال همسال خود به چرانیدن گوسفندان مشغول بود، ناگهان از دور امیراسماعیل خان عرب عامری حکمران منطقه  با لشکریانش نمودار شد. همه کودکان از سر راه گریختند لیکن رحیم همچنان بر جای خود استوار باقی ماند. امیر عامری با تعجب از وی نامش را پرسید و او به نظم چنین پاسخ داد:

ما مردمک خوریم    از علم و ادب دوریم

امیر از این سخن خوشش آمد و چون به خور آمد، حاج ابراهیم قلی را فرا خواند و از وی خواست که فرزندش رحیم را جهت تعلیم و تربیت به او بسپارد. رحیم در دستگاه امیر عامری با استعدادی که داشت بزودی مراحل مقدماتی آموزش را طی نمود و بعد از زمان اندکی منشی امیر گردید. بعد از اینکه امیر اسمعیل خان عامری از قوای دولتی شکست خورده و به سمت خراسان متواری گشت، جندق و بیابانک نیز ضمیمه ایالت سمنان گردید و ذوالفقارخان سمنانی حکمران آن منطقه بر این ولایت نیز مسلط شد.در همین هنگام میرزا ابوالحسن جندقی نخست بعنوان سرباز عادی و سپس بعنوان منشی در دستگاه ذوالفقار خان بکار مشغول شد. بعد از چند سال اقامت در سمنان، خشکسالی بی سابقه ای در آن مناطق پیدا شد که عموم مردم از دادن مالیات عاجز شدند . یغما را به وساطت نزد ذوالفقار خان فرستادند لیکن او نه تنها وساطت یغما را قبول نکرد و او را به چوب بست و تمام اموال او را نیز توقیف کرد . بعد از این وقایع شاعر از سمنان گریخت و مدتی را در شهرهای قم و اصفهان و مشهد گذراند و سپس راهی تهران شد. در تهران با حاج میرزا آقاسی صدر اعظم محمد شاه آشنا گردید. در تهران یغما با شعرای معروف آن عصر همچون قاآنی و فروغی بسطامی معاشرت و دوستی داشت حاج میرزا آقاسی بدلیل ارادتی که نسبت به یغما پیدا کرده بود ، او را به وزارت حکومت کاشان منصوب نمود. وی که از پذیرفتن هرگوهه شغل دیوانی امتناع می روزد بخاطر فیض دیدار مستمر حاج ملا احمد نراقی مجتهد معروف این شغل را پذیرفت و رهسپار کاشان شد . یغما و نراقی در طی مدت اقامت در کاشان بسیار مأنوس شدند.

یغما در اواخر عمر خود به جندق و بیابانک بازگشت و در خور خود مسکن گزید . لیکن در سایر دهات بیابانک از قبیل بیاضه، گرمه، جندق و اردیب نیز برای خود آب و املاکی فراهم نمود که بخش اعظم آن را چند سال قبل از فوت وقف بر عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) نمود و قسمتی دیگر را به اولادش بخشید. سرانجام یغما به سال 1276هـ. بعد از هشتاد سال زندگانی در خور وفات یافت و در بقعه امام زاده سید داود به خاک سپرده شد.

آثار یغما

از نوشته های این شاعر گرانقدر می توان به:

1) غزلیات: یغما در سرودن غزلهای خود بیشتر به سعدی و حافظ نظر داشته و می توان سبک او را در غزل سرایی تقلید استادانه ای از راه و روش آن دو استاد پیشین دانست.2) مثنوی صکوک الدلیل : در هجو رستم السادات خواری 3)مثنوی خلاصه الافتضاح: شرح واقعه ای که در کاشان رخ داده است .4)مثنوی قاضی نامه : در هجو حاجی سید میرزای جندقی 5)مراثی 6) نوحه سینه زنی : این قسم شعر از ابداعات منحصر به فرد یغماست و قبل از او شاعران دیگر در این زمینه طبع آزمایی نکرده اند !7) سرداریه : از بهترین آثار یغماست که به صورت غزل سروده شده و شاعر آنها را بنام سردار ذوالفقارخان سمنانی ساخته است.8) ترجیعات : شامل دو سه ترجیع بند مفصل و هر یک از آنها در هجو کسی است.9) احمدا: این اشعار را با تخلص احمدا سروده و مملو از مطالب هزل آمیز است 10) قصابیه : غزلیاتی هجو آمیز است با تخلص قصاب11) رباعیات : که به رباعیات سرداریه ، قصابیه انابت نامه و غیره تقسیم می شود.12) قطعات که اغلب آنها از اشعار برگزیده شاعر است .13)آثار مرادیه: منظومه ای است در هجو علیمردان خان تونی 14)شبیه حجاج کاشی : منظومه ای هزل آمیز به سبک تعزیه خوانی 15)منشات و مکاتیب: که از دو بخش است . نامه هایی که به پارسی نوشته و نامه های مرکب.

 

'حسن فیروزی' روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ذخایر پتاس، نمك صنعتی، سنگ‌های تزئینی و ساختمانی، تالك، بنتونیت، میكا، كائولن از نمونه هایی هستند كه در این شهرستان وجود دارد.

وی با بیان اینكه هم اكنون 168معدن سنگ دراین شهرستان در دست اكتشاف و بهره برداری است، گفت: با تامین اعتبارات مورد نیاز و ایجاد زیرساخت‌های لازم امكان توسعه صنعت سنگ دراین شهرستان فراهم شود.

وی، تامین ‌آب و گاز را از مهمترین زیرساخت‌های توسعه صنعت ومعدن دراین شهرستان عنوان وخواستار ایجاد كارگاه‌های فرآوری سنگ‌های تزئینی دركنار معادن خوروبیابانك شد.

كارشناس ارشد زمین شناسی و رییس ‌اداره صنعت، معدن وتجارت شهرستانهای نایین و خوروبیابانك هم دراین‌باره گفت: سالیانه ‌یك میلیون و 228هزارتن سنگ از نوع سنگهای تزئینی مرمریت از معادن خوروبیابانك برداشت می‌شود كه میزان تولید سنگ‌های تزئینی‌ در سال بیش از هشت میلیون و 500 هزار مترمربع است.

'مسعودمطلبی' با بیان اینكه بیش از 90درصد سنگهای تولیدی در معادن خوروبیابانك برای فرآوری به اصفهان حمل می‌شود، افزود: از میان آنها سنگ كبود مشتریان خاص خود را دارد و این سنگ به كشورهای چین، ایتالیا، آلمان و فرانسه صادر می شود.

وی ‌خاطرنشان‌كرد: با توجه به‌ اینكه شهرستان خوروبیابانك پتانسیل خوبی در زمینه تولید سنگ‌ دارد می‌توان با احداث كارگاه‌های برش‌كوپ ‌سنگ از ضایعات قابل بازیافت این معادن در راستای تبدیل به سنگ جدول، مصنوعات سنگی، سنگ دانه بندی شده و پودر سنگ استفاده كرد.

درشهرستان خوروبیابانك سه واحد سنگ بری وجود دارد كه دو واحد آن در شهر جندق و یك واحد در شهرخور فعال است و دراین سه واحد حدود 25 نفر با استفاده از مزایای قانون كار و بیمه تامین اجتماعی به كار مشغول هستند

سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 16:29 ::  نويسنده : رضاغلامرضايي

كوير نمك

روزگارانی دور كه برق نبود.یخچال نبود و سوسوی نور لامپ های موشی(پیه سوز)چشمان خسته و رنجور مردمان كویر نشین را در شبهای سرد زمستان وشبهای گرم تابستان زیر سقف ایوانها و اتاقها نوازش می كرد و روشنی بخش خاطرات خوش آن روزگاران بود . مردمان جهت نگهداری گوشت و مواد غذایی فاسد شدنی و موادی كه دستخوش تغییرات ظاهری که مي توانست در یک لحظه اسیر یك لقمه جانوران موذی و خانگی مخصوصا گربه های ملوس شود از چنبره استفاده می كردند.گفتن این كلمه و شنیدن آن در ذهن قدیمی ها هنوز هم خاطرات خوش گذشته را زنده كرده و بزاق دستگاه گوارش آنان را دو چندان می كند . آری دستگیره ذهنی بچه های آنروزها جهت ترشح بزاق دهان و سرازیر شدن آن از گوشه لب چنبره بود همانند امروز كه یخچال دستگیره ذهنی جهت سیر اب نمودن عطش خورد و خوراك بچه های امروزی می باشد. جهت نگهداری گوشت و مواد غذایی روزها گوشت را نمك زده و بقيه مواد غذايي را درون پارچه (جلوگيري از ورود گرد و غبار-مورچه-و......) می پیچیدند و شبها آن را جهت دور نگهداشتن از دسترس گربه و جانوران موذی درون چنبره می گذاشتند و از سقف آویزان می کردند
هنوز هم گربه ها بیاد آن روزها نیم نگاهی به چنبره های آویزان در خانه های متروكه دارند و یاد اجداد خویش را زنده نگه می دارند .زمانی كافی شاپ اجداد آنان همین چنبره های آویزان پر از گوشت بود و زمانی بهترين میدان تمرینی پرش ارتفاع اجداد همین گربه ها بوده است
چنبره از چند تكه تخته كه بصورت مربع و بشكل پنجره درست شده اند می باشد كه چهار گوشه آن با طنابهایی بسته شده و تمامی آن طنابها به یك طناب واحد بسته و به سقف اتاق و یا ایوان خانه های قدیمی بروی قرقره آویزان می شده است. و سر طناب گوشه اتاق و در دسترس افراد بزرگ (نصب در ارتفاع بیش از 5/1 متر)جهت بالا و پایین آوردن چنبره نصب می شده است.
از قدیمی ها كه می پرسی ابتدا آهی از نهادشان بلند می شود و پس از آن در باب چنبره سخن بر زبان می رانند .تصاویر فوق را از بالای پشت بام خانه ای قدیمی تهیه كردم . این چنبره از بالای سر شاهد خاطرات روزهای خوش و ایام دلتنگی صاحبان خویش بوده و هنوز در دلش نهان دارد . اشك شوق چشمان دختركان مهرجانی دم بخت هنگام خواستگاری و پچ پچ های بزرگترها جهت تصمیم گیری نهایی تا اشك غم چشمان مادرانی هنگام وداع با فرزندان خویش كه دیارشان را برای سالهای طولانی ترك گفتند را شنیده و دیده است.

چنبره از آن بالا خوب دیده و می داند كه چه شور و حالی داشتند پسركان نوجوان مهرجانی و جوانان خسته و كوفته از كارهای كشاورزی و بسیار سخت روزانه هنگامی كه جهت استراحت دمی سر بر دامان پدران خویش می نهادند و دستان چروكیده و پینه بسته پدرانشان نوازشگر صورت آنان بود.
آری خوب می داند و می فهمد و هزاران بار تفسیر كرده است نگاههای مضطرب و نگران مادران خانه را هنگامی كه چنبره را پایین می آوردند و دلشوره داشتند كه آیا آنچیز كه درونش نهاده بودند هم اكنون سالم و پا برجاست یا نه . و بیاد دارد شیرینی لبخند حاكی از رضایت پدر و مادر و سختی های بزرگ كردن بچه های كوچك را بدون هیچگونه دارو و درمانی
و دیده است موهای آویزان تا روی زمین دختركان هفت ساله و صورت و چشمان بسیار زیبایشان را كه بروی دستان پدران خویش بعلت نبود امكانات پزشكی ساده براحتی و بعلت تنها یك بیماری پیش پا افتاده و بعلت نبود امکاناتی که هم اکنون در دسترس همگان است می مردند و داغی جانگداز بر دل مادران خویش می گذاشتند و .....
و تا آخرین لحظه كه زیر همین چنبره های آویزان صاحبانشان را بر روی دوش بسمت دنیایی دیگر می بردند و اطرافیانشان بر سر زنان نوحه می خواندند را همچنان بر یاد دارد .
چنبره همه چیز را بر یاد دارد و همچنان بر یاد خواهد داشت و این ما هستیم که ترکشان کردیم
وچنبره همچنان برجاست ولی صاحبانش ........
همچنان خواهد ماند و زمانی ما نیز نخواهیم بود ولی ای كاش چنبره ای باشد كه خاطرات ما را نیز در یاد داشته باشد وبسراید
 
سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 14:9 ::  نويسنده : رضاغلامرضايي

 

محاسبه عجيب:
از پدری پرسيدند: آيا درست است که می گويند:(زمانی فرا خواهد رسيد که پسرها بزرگتر ازپدرشان خواهند شد؟)گفت:اتفاقا اين موضوع سخت ذهن مرا به خود مشغول کرده است.
البته کاری به استعداد ونبوغ شان ندارم.منظور من سن وسال آنهاست.....
پرسيدند:به چه دليل؟
گفت:به اين دليل که برايتان شرح خواهم داد.
وقتی پسرم متولدشد من۳۰ سال داشتم.يعنی ۳۰ برابر او سن داشتم.
وقتی ۲ ساله شدمن۳۲ سال داشتم.يعنی۱۶ برابراوسن داشتم.
وقتی۳ ساله شدمن۳۳ سال داشتم.يعنی۱۱ برابر او سن داشتم.
وقتی۵ ساله شدمن۳۵ سال داشتم.يعنی۷ برابر او سن داشتم.
وقتی۶ ساله شدمن۳۶ سال داشتم.يعنی۶ برابر او سن داشتم.
وقتی۱۰ ساله شدمن۴۰ سال داشتم.يعنی۴ برابر او سن داشتم.
وقتی۱۵ ساله شدمن۴۵ سال داشتم.يعنی۳ برابراو سن داشتم.
حالا او۳۰ ساله شده است ومن۶۰ سال دارم يعنی ۲ برابر اوسن دارم.
می ترسم اگر اوضاع به همين منوال پيش رود او به زودی ازمن جلو بزند و اوپدر من يشود و من پسر اوبشوم.

سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:معما,سوال ها,معماهاي جالب,, :: 14:1 ::  نويسنده : رضاغلامرضايي

 

 matalbjalb.loxblog.com

فرض کنید در جایی گرفتار شده اید به شما میگویند یك جمله بگو اگر راست باشد كباب خواهی شد و اگر دروغ باشد آب پز خواهی شد .چه جمله ای خواهید گفت؟

2

به جای هر یك از حروف چه عددی قرار دهیم تا عمل تساوی برقرار باشد؟

Dcba=4*abcd

3

در دو اتاق مجزا در یکی سه لامپ 100 و 200 و 300 واتی در کنار هم وجود داره و در دیگری سه کلید که هر کدام از کلیدها مربوط به یک لامپ است ولی ترتیب کلیدها مشخص نیست چگونه میتوان با یک بار رفتن به اتاق لامپها ترتیب کلیدها را مشخص کرد ؟ در ضمن هیچ وسیله ای و هیچکس همراه شما و در اتاقها نیست .

4

10 كیسه داریم . در هر كیسه 10 مهره است . همه مهره ها 10 گرمی هستند . فقط یكی از كیسه ها حاوی مهره های 9 گرمی است . با یك ترازو و فقط با یكبار وزن كردن چگونه می توان كیسه ای كه مهره هایش 9 گرمی است را تشخیص داد؟

5

یک شخص  کر و لال میخواهد مسواک بخرد. با در آوردن ادای مسواک زدن،  خواسته‌اش را به فروشنده می فهماند و موفق به خرید مسواک میشود. در همین حال شخص کوری وارد مغازه شده و میخواهد عینک آفتابی بخرد او چگونه باید فروشنده را متوجه منظور خود کند؟

6

در یک کیسه تعدادی گوی داریم اگر 2 تا 2 برداریم یکی اضافه میماند. 3 تا 3 برداریم یکی اضافه میماند4 تا 4 برداریم یکی اضافه میماند5 تا 5 برداریم یکی اضافه میماند6 تا 6 برداریم یکی اضافه میماند ولی اگر 7 تا 7 برداریم چیزی اضافه نمی ماند چند گوی در کیسه وجود داشته است ؟

7

در اعداد رومی X نشانه عدد 10 و حرف  Iنشانه عدد 1 است ،اگر I پهلوی راست X نوشته شود به معنیه 1+10 ،و اگر i پهلوی چپ X نوشته شود به معنی 1- 10 است ،اکنون اگر  رابطه ی :   XI +I=X   بنویسید به معنی   10=1+11 نادرست است ، بدون دست کاری در نوشته چه عملی می توان انجام داد تا این رابطه درست باشد؟

8

دو فیتیله داریم که هر کدام در 1 ساعت میسوزند اندازه و پهنای هر کدام با هم فرق می کند در کل یکی کوتاه تر و یکی بلندتر هستند چگونه می توان با آنها 45 دقیقه را اندازه گرفت؟

نکته :

از تقسیم کردن فیتیله ها نمیتوان استفاده کرد زیرا ممکن است یک چهارم یک فیتیله در 50 دقیقه بسوزد و بقیه آن که سه چهارم آن می باشد فقط در 10 دقیقه  یا بلعکس

9

چه تعداد از هر نوع حیوان به داخل کشتی موسی برده شد ؟

10

شیب یک طرف پشت بام شیروانی شکلی ، شصت درجه است و طرف دیگر 30 درجه است . خروسی روی این پشت بام تخم گذاشته است . تخم به کدام سمت پرت می شود ؟

11

فرض کنید راننده یک اتوبوس هستید مقصد اتوبوس از  مشهد به شیراز است تعداد مسافرین 36 نفر می باشد و درتهران 23 نفر پیاده و 14 نفر سوار می شوند در اصفهان نیز 18 نفر پیاده و 5 نفر سوار می شوند . راننده چند سال دارد ؟

 برای  مشاهده جواب ها به ادامه مطلب بروید............




ادامه مطلب ...

صفحه قبل 1 ... 16 17 18 19 20 ... 21 صفحه بعد

درباره وبلاگ


وبلاگي در خورو بيابانك استان اصفهان
آخرین مطالب

نويسندگان




نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 25
بازدید ماه : 260
بازدید کل : 201353
تعداد مطالب : 210
تعداد نظرات : 59
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


جاوا اسكریپت

داستان روزانه
اين سايت را حمايت مي کنم


دانلود آهنگ جدید - دانلود آهنگ جدید

فال انبیاء


استخاره آنلاین با قرآن کریم

افزايش بازديد رايگان - برترين سايت افزايش بـازديد در ايران ساعت مچی